måndag 15 augusti 2016

Det här med att flytta utomlands

Hejhej, sitter här med en kaffekopp i hopp att det ska ge mig lite mer energi så jag kan dra ut och träna sen. Tänkte iallafall att jag kunde skriva ett inlägg medans jag väntar på att koffeinet ska kicka in.

Jag tänkte skriva lite om det här med att flytta utomlands. Igår var det 20 dagar tills jag ger mig av. I drygt 3 månader har folk frågat mig om jag är nervös. Vilket jag faktiskt inte är. Det känns inte riktigt som rätt ord iallafall. Jag skulle mer sig förväntansfull men även lite orolig inför vissa saker.

Vissa dagar kan jag verkligen ifrågasätta mig själv vad det är jag håller på med. Det är ju ganska läskigt att slänga sig iväg på ett plan till ett land man inte direkt vet något om. Min kunskap om Skottland är i princip att de spelar säckpipa och har kiltar på sig, är hem till Loch Ness monstret, att sporten golf startades där samt att enhörningen är deras "landsdjur". Det är så långt min kunskap sträcker sig och jag har tänkt att bosätta mig där och studera där på universitetsnivå. Galet enligt vissa, spännande enligt mig, men samtidigt lite scary såklart.

Jag skulle dock fortfarande inte säga att jag är nervös. Min nervositet för såna här saker försvann när jag var 15. Det var första gången jag satte mig på ett plan helt själv och flög till ett nytt ställe där jag inte kände någon (Nashville, Tennessee). Då var jag nervös. Jävligt nervös. Jag trodde lugnt att vakterna på flygplatsen i Philadelphia skulle ta in mig på förhör för jag var så nervös, true story. Efter det har det liksom...släppt. Jag blir inte nervös för att flytta och åka till nya ställen på samma sätt längre. Jag är istället mer orolig för att jag inte ska lyckas skaffa vänner eller att jag inte ska trivas på programmet eller klara studierna....men det skulle jag vara här hemma i Sverige också. Så själva flyttmomentet är bara kul för mig. Kul att prova på hur det är att bo i ett nytt land i Europa.

Ska bli väldigt intressant det här. Taggar för en kulturchock och att känna mig vilsen o överväldigad i minst en månad.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar