onsdag 25 maj 2011

vad är fel med lärare och betyg egentligen?

skrev lite iförrgår om mina betyg och sånt och jag har verkligen börjat tänka på det varje gång jag får tillbaka ett prov och ser resultatet elr liknande. Det är så självklart varför man får just det betyget, det kan bero på vilka andra betyg man har, har man en massa Mvg ser läraren det och tänker "Jaha hon är ett Mvg barn, då stämmer det ju bra om jag också sätter det annars är det ju något fel på mitt bedömningssätt", elr tvärtom med någon som har en massa G, lycka till att en lärare sätter ett Mvg på ett prov utan att misstänka fusk elr liknande elr så tar det iaf mkt betänketid för läraren innan den verkligen sätter det Mvget. Det är banne mig sjukt. Tänk om man ändrar uppfattning om skolan och verkligen vill börja anstränga sig, det tar nog trippelt så mycket arbete för att bevisa att man verkligen vill anstränga sig och få högre betyg än om man från början ligger på vg/mvg.

Igår fick vi tex tillbaka tyska provet. Jag fick Mvg (mvg-), jag blev skitglad eftersom jag ligger på gränsen i tyska. hade mvg i åttan men sänkte mig i nian. Vi har under en kort period haft en viss vikarielärare som jag konstant har kännt har varit nedlåtande mot mig och ofta varit sur och arg på mig. Nu ska våran "riktiga" lärare diskutera med henne om hur man har jobbat under hennes lärar tid och vilket betyg man ligger på och whatever. När hon nu sa det så tänkte jag direkt att jag har ingen chans. Läraren kommer inte säga ett ända positivt ord om mig och det är inget jag kan göra åt det, jag kan inte säga emot för pga hennes crappy beteende har jag visat lika lite respekt mot henne som hon visat mig. det är banne mig inte lätt att jobba flitigt och vara glad när hon konstant kom med något som var fel. Det är så himla orättvist, pga henne kommer jag inte få tillbaka Mvget. Och om jag nu får det kmr jag bli så chockad så jag kommer ändå inte känna någon glädje...nästan sorligt....

Paragraf 3: Gjorde en muntlig bokrecension igår på svenskan. Såklart kvinnan satte Vg+ på mig, vad annars? Det ända betyget hon någonsin ger mig typ. Ett enstaka mvg här och där vilket har gjort att jag luggit på gränsen. Om jag fick mvg på bokrecensionerna skulle jag få det i betyg. Men nej, jag sa: -eh och -så för mycket. ursäkta mig? förlåt för att jag inte pratar exakt som du vill. Det är ändå svenska va? Jag skulle klara mig ute i riktiga livet right? aaaaaaah drf så är det mvget totalt borta, lika bra att jag skiter i resten av arbetet i svenskan då!

Det jag försöker komma till är att detta med betyg är verkligen en stor röra enligt mig. Jag fattar inte hur jag (just nu) kan ligga på 265 (tror jag) poäng...jag vill såklart ha bra betyg och jag är rätt så nöjd över mina betyg. Men vad gör jag för att förtjäna dom? Ingenting....jag pluggar nästan ingenting för prov, jobbar inte speciellt mkt på lektionerna, nej asså jag fattar inte....gött att högstadiet snart är över och att betygen snart är satta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv