söndag 7 december 2014

Regnig dag i storstan

Idag så hade jag en ganska crazy dag faktiskt, tänker inte ens skriva om allt för då kommer jag skrämma bort er från New York haha. Tänker i alla fall dela med mig utav dagens händelser och upplevelser som är okej för "the general public" (gud vad ni lär undra nu).

Först och främst så har vädret varit absolut uruselt idag, det har inte varit nådigt öht, vi snackar spöregn hela dagen verkligen. Det forsade nerför gatorna och det var stora pölar överallt. Jag mötte i alla fall upp min kära vän Sara vid Penn Station runt 12. Vi hade planerat att gå på The Natural History museum tillsammans. Efter att ha gått på typ fyra olika tunnelbanetåg och väntat i evigheter och råkat ta expresståg osv så kom vi tillslut fram dit...och blev bemötta av de största köerna jag sett. Jag har varit till så många museum i mitt lilla liv och jag har aldrig sett så långa köer och så mycket folk. Så det slutade med att vi bestämde oss för att helt enkelt skita i den idén. Vi började istället gå downtown igen och hittade istället ett ställe där vi satte oss och käkade lunch.

Efter en trevlig lunch vid någon asiatisk restaurang så drog vi oss ut i spöregnet igen. Vi gick in på en Duane Reade för jag ville köpa lite julkort och sen så bestämde vi oss för att dra oss downtown för att hitta ett ställe som heter "Sockerbit" där de säljer svenskt godis samt andra svenska matvaror och saker. Efter ha gått en bra bit regnet så gick vi in på en Starbucks för att bli lite varma igen. Jag gick runt och hackade tänder typ hela dagen för jag var absolut helt sjöblöt och det blev bara kallare och kallare ute ju senare det blev såklart, inte idealt precis och det behövs inte mycket för att jag ska börja frysa.

Vi hittade i alla fall tillslut denna lilla svenska affär. Det roligaste var ändå att jag och Sara vanligtvis pratar engelska med varandra nu för tiden (båda har en amerikansk mamma samt svensk pappa) eftersom vi båda bor här i USA nu liksom, men direkt vi kom in i affären så började vi helt plötsligt prata svenska med varandra istället haha. Vi blev i alla fall överdrivet exalterade över saker som hallonsaft och knäckebröd, men det är mycket som man faktiskt saknar hemifrån när man bor här. Jag köpte i alla fall glögg-koncentrat (som man spär ut med rödvin eller vatten om man vill) och lite lösgodis. Har velat haft glögg forever och även om jag och min kusin ska till IKEA på måndag så kunde jag inte stå emot. Passar bra för andra advent imorgon (...idag...jag borde lägga mig haha)!

Efter det så var vi båda nöjda för dagen, vi var genomblöta, trötta och hade fått vårat svenska godis. Jag tog the Long Island Railroad hem vilket lär vara det smidigaste jag gjort, tog typ 4 ggr snabbare än tunnelbana/buss. Spenderade resten av kvällen framför tvn med min moster med chips och öl. Hade alltså en väldigt rolig lördag även om vädret kunde ha varit lite bättre haha!

Imorgon ska jag då som sagt till en utav mammas vänner som bor typ en kvart härifrån på förmiddagen och sen så ska jag nog juldekorera här hemma!






Asså i vilket universum är det okej att sälja en chokladkaka för 7,50 dollar dvs nästan 60 kronor (?!?!)...inte ens chokladfantast som jag tyckte att det var värt det (+ jag fick det gratis i kyrkan första advent hehe)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv