onsdag 19 november 2014

17 och student

Under åren har folk faktiskt brytt sig otroligt och förvånansvärt mycket om att jag bara skulle vara 17 när jag tog studenten. Från och med sexan och enda fram till jag åkte hem till Värmskog på studentdagen fick jag höra kommentarer om det. Som ni nog kan förstå så var det faktiskt fruktansvärt jobbigt att konstant behöva höra att ens student kommer vara tråkig, bara för att man inte kommer få gå på studentfesterna, samt supa. Jag tror till och med att jag bad mina närmsta kompisar nu i trean att inte prata om det mer, för jag tyckte det var så himla tråkigt att alla skulle få något som studenten att kännas så negativt hela tiden. Det är ju inte det ens vänner menar när de pratar om det, men när man hört samma sak i 6 år så vill man bara skita i studenten tillslut. Så kände jag flera gånger i alla fall.

Hur som helst så är det faktiskt flera som under åren har frågat mig att berätta om hur det gick att ta studenten som 17 (jag skämtar inte, folk har faktiskt frågat mig om detta). Så här kommer några punkter om hur det helt enkelt var att ta studenten som 17 (mer specifikt en 17-åring som dricker):


  • Först och främst: Alla andra kommer bry sig tusen ggr mer än du själv någonsin kommer göra. Det är jobbigt som fan men försök att bara ignorera all skämt och kommentarer. Det är din student, du är den som väljer om den blir bra eller inte.
  • Jag var med på nästan alla förfester för studentfesterna och lånade leg och kom in på krogen ett par gånger innan det en gång inte gick, efter det gick jag inte på fler. Vi hade även så mycket i skolan så det var okej, vi gick inte på alla. Det var väl hyfsat värt det...det viktigaste är att du inte känner dig tvingad av dina kompisar om du själv inte vill "riskera det", för så jävla magiskt är det inte inne på krogen för guds skull. Det är väldigt många som inte går på studentfesterna heller så man kommer inte känna sig utanför, men vill ni gå så får man bara försöka liksom. Sen får man väl ta det så långt som man själv känner sig bekväm med, asså man får faktiskt inte glömma bort att det är olagligt och att man faktiskt kan hamna i some deep shit. Jag sträckte nog gränserna så långt det gick, jag hade tur och mina kompisar gjorde sååå mycket för att jag skulle kunna vara med på så mycket så möjligt, de är grymma!
  • Studentresan finns det inte så mycket att skriva om. De flesta åker ju till ställen där man både får köpa och får dricka lagligt och vi åkte till Ayia Napa så det var inga problem där!
  • En viktig sak: ni får gå på balen. För guds skull, jag hade folk som heeela tiden sa att jag inte skulle få gå på balen. Lyssna inte på dom. Till och med lärare och rektorer säger det, har jag hört från andra, det är fel fel fel. Ni får gå på balen. Några dagar innan balen så fick jag ett meddelande på Facebook där det stod att jag skulle gå och ta kort för de skulle ha i baren typ och att servitörerna skulle veta vem jag var. Ja hann aldrig åka och fixa kortet men när jag kom till entrén vid balen så var det en som stoppade mig och målade ett gigantiskt x på min hand (så fint liksom, tack för den).
  • Okej, så på balen så går det att beställa alkoholfritt vin, som ser exakt ut som vanligt vin. Har du en kompis som faktiskt vill ha alkoholfritt så kan ni byta glas sen, easy breezy. Sen drack vi även lite i limon innan vi gick in. Sen är det även många som tar med plunta, jag gjorde dock inte det...och jag behövde inte det heller kan jag lova er. Jag hade som sagt en väldigt grym klass haha, de tog till och med bort x:et på min hand för de tyckte att det var patetiskt.
  •  Jag valde att inte gå på själva studentfesten. Jag ville helt enkelt inte riskera att inte få komma in och krångla med vakter på min student liksom. Jag valde asså att "play it safe" på själva dagen. Än en gång var det väldigt jobbigt att typ "stå emot" då alla ville ha med mig på kvällen men man får helt enkelt förstå att de bara säger sånt för att de bryr sig, även om det blir jobbigt, för man vill ju med egentligen.
  • Jag drack på morgonen och på flaket. Det var dock helt ärligt SÅ inte värt det. Jag blev aldrig full under dagen utan fick istället bara ont i huvudet typ. Tror nog de flesta kan hålla med om detta, de flesta av oss mådde inte 100 senare på dagen. Såklart så kommer ni ju göra det ändå men det var i alla fall min syn på den saken!

Tror jag har tagit upp det mesta som har något med ens ålder att göra på studenten nu. Helt ärligt så går det mesta om man verkligen vill. Det jobbigaste med det är alla andras kommentarer om jag ska vara ärlig. Sen så vet jag att alla skolor och städer funkar olika. Tex i Arvika så går alla till Olssons Brygga på balen. För oss så fanns allt i samma lokal så jag behövde inte oroa mig för att inte komma in någonstans. Jag köpte dock inget i baren på balen, jag behövde inte det. Ett tips om du är under 18 är att vara lättpåverkad haha, det gör såna här saker mycket lättare. ;)

Sen så vill jag bara påpeka att mina kära föräldrar vet att jag drack på dessa olika tillfällen samt gick på studentfesterna osv. Vill bara säga att de inte var okej med detta, om ni nu skulle få för er att de var det. De förstod hur jobbigt det var för mig och vi diskuterade det väldigt mycket men samtidigt så fanns det inte så mycket de kunde göra om jag verkligen ville. Det var mina egna val till 100%

Slutligen så vill jag bara säga att om du nu är en som går i en klass högre än du borde: you go girl/boy! Du kommer vara klar med skolan ett helt år innan de andra i din ålder. Jag har nu bott i California i en månad och är påväg att flytta och bo i New York efter att ha jobbat september månad ut i Sverige. Jag reser runt i USA och chillar medan mina jämnåriga kompisar sitter bakom en skolbänk och sliter. De kanske alla skämtar om hur du bara är 17 at the time men vem är det som "tjänar" i slutändan? Jo precis, vi "småttingar"! 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv