måndag 23 juli 2012

Fuck modellvärlden

Okey, ännu ett fing dampinlägg. Alla har vi nog sett den här bilden. Är det BARA jag som ser detta på sättet jag nu tänker förklara?!: 

När man är modell så letar dom efter någon som är typ, minst 175 och vad, storlek 34? Inte fan vet jag men lång och smal ska man ju vara. I flera länder, typ som Ryssland och i princip hela Asien så måste modellerna vara pinnsmala. Nu snackar vi som tjejen på högerbilden, dom vill att modellerna ska vara så unga som möjligt, helst unga tonåringar och om dom ökar i midjemått, typ mer än 3 cm så får modellagenturerna skicka hem dom och inte låta dom arbeta mer. Det står i kontraktet. (Jag vet detta för att jag såg på en dokumentär hahaha.) 
Så jag tänker såhär när jag ser den här bilden. FUCK MODELLVÄRLDEN. Vi vill inte att folk ska behöva svälta sig själva till skelett för att visa oss "höstens nya mode", vi behöööver inte det! Vi som "vanliga" (icke modell) människor kräver inte att ni ska använda pinnsmala människor.
Så sluta upp med att tvinga tjejer att ha vissa "mått" som dom måste ha för att vara "bra nog" för era jävla kläder och foton. 
Låt tjejer vara tjejer, låt dom vara smala, tjocka, långa, korta, blonda, bruna, albinos, mörkhyade, grönögda,  muskulösa med stora eller små bröst.
För vi vill inte att någon ska behöva må dåligt för att dom ska se så perfekta ut som möjligt. För ingen kommer någonsin vara perfekt. Tyvärr.

Dom flesta jag har sett har tagit denna bild personligt. Endast har det varit "hell yeah, kurvor ftw" eller "men jag är naturligt smal jag kan inte hjälpa det" eller "vafan hon är inte ens tjock" och what not. Jag antar att jag är den enda människan som inte tänker så. Jag tänkte mer: Äntligen någon som står upp för modellerna som varje dag runt omkring i världen svälter sig själva för att nöja dom äckliga modellgubbarna som inte bryr sig ett skit om tjejerna utan bara vill tjäna en massa pengar.
Jag tänkte att världen äntligen ville stå upp mot dom och säga att det är okey med tjejer som inte är pinnsmala utan att ni inte behöver tvinga andra tjejer bli sjuka. Att vi hellre ser någon med kurvor som bär höstens mode än någon som lever på ett äpple om dagen för att uppnå era sjuka krav. 

Att det är okej med en tjock tjej, en kurvig tjej, en naturligt smal tjej, en lång tjej, en kort tjej, en tjej med stora bröst, en tjej med små bröst eller en tjej som är blond eller brunett att visa oss "modet".

Men sluta för fan upp med att tvinga tjejer att svälta sig själva på eran bekostnad! Ni är sjuka!
LÅT TJEJERNA VARA NATURLIGA OCH VACKRA PÅ DERAS SÄTT! 

Jag vet att inte alla modellagenturer är så här och att alla inte kommer tycka som jag. Men jag står upp för dom modeller som inte har det lika bra som dom i västvärlden. För dom som varje dag känner den pressen att uppnå en viss nivå för någon annan och för dom tjejerna som svälter sig själva för att nå dessa sjuka ideal.



2 kommentarer:

Bloggarkiv