tisdag 7 februari 2012

Skoldatorn vs. utbildning?

Så som flera av er vet bloggar jag nästan alltid från skoldatorn som jag använder i skolan, hemma, under håltimmar..typ...överallt! Nu på sistone har jag fått världens ångest över detta. Inte över att jag bloggar, det är bra att jag bloggar, jag måååste få skriva av mig någonstans, gud vet hur mycket jag skulle babbla annars...men IALLAFALL så börjar jag få ångest över hur bortskämd jag är i skolan. 
Ja, jag älskar faktumet att vi fick datorer MEN, om jag skulle ge upp min dator för att en tjej i ngt u-land ens skulle få gå till skolan? Jaaaa!
Det känns sjukt dumt på en nivå av dumhet som är sjukt hög att Karlstad kommun, istället för att sponsra skolor nere i U-länderna köper, datorer till varenda jävla etta i hela kommunen?
Vi hade överlevt utan de här. Garanterat. Men så himla fixerade är vi alla. Vi måste alltid få det bättre även fast vi har det så sjukt bra att det nästan är sorgligt.
Tro mig, jag är ingen ängel, jag vill också ha det bra, jag vill ha en dator, jag vill ha godare mat, snyggare klassrum och korridorer. 
Men om vi alla jämt tänker efter en lliiiiiteeen sekund. Tänk dig skolan utan datorn. Visst skulle du överleva? Om nej, tänk igen. Eller köp dig en egen dator. Om ja, grattis, du har ett liv :)

Om Karlstad kommun bara hade skitit i datorer till alla ettor och skänkt pengarna till något u-land och hjälpt fler barn att få utbildning överhuvudtaget, samtidigt som vi hade fått en lika awesome utbildning utan datorer...skulle det då inte vara värt det?
Men såklart så skulle då säkert pengarna ha gått till något annat...för vi här i i-länderna måste vara så fucking egoistiska. 
Inte alls sur. Haha!


1 kommentar:

Bloggarkiv