torsdag 27 december 2012

Hur jag äter och tränar!

Eftersom så många verkar intresserade av att veta hur jag äter och tränar för att gå ner i vikt så tänkte jag dedikera detta inlägget till att berätta just det! :)

Mat: 

Jag följer ingen speciell "diet" eller något sådant, jag äter nyttigt helt enkelt. Jag äter frukt och grönsaker. Jag äter inte så mycket kolhydrater (om jag äter det, så är det s.k "bra" kolhydrater). Jag äter mycket protein istället. Jag räknar inte kalorier (bara för att jag helt enkelt inte orkar och är lite rädd för att jag ska bli obsessed med det). Under en vanlig dag så äter jag frukost, lunch, middag och kvällsmat (om jag inte tränar under dagen så skippar jag kvällsmat ibland). Om jag är hungrig så äter jag. Är jag inte hungrig så äter jag inte, simple as that. Efter ett tag lär man känna sin kropp och dess matvanor och behov väldigt bra! :)
Ex på "bra" kolhydrater jag käkar: Bulgur, knäckebröd (äter det varenda lilla dag, min mat-obsession), müsli, och kolhydrater som finns i grönsaker/frukt. Äter helt enkelt inte vita kolhydrater så som vitt bröd, pasta, ris och potatis.
Jag fuskar väldigt sällan med godis och sånt. Under högtider är det svårt att inte äta någonting dåligt, så då ser jag bara till att inte skippa träningen. Det är okej att äta dåligt ibland för annars är risken stor att man istället ger upp totalt. Har man kontroll och äter det dåliga med måtta så är det helt okej.
Jag dricker vatten, te och kaffe. Är jag ute så dricker jag alkohol, så det "fuskar" jag väl med antar jag. Jag har aldrig tyckt om läsk (eller typ energi dricka) så himla mycket, så det är inget problem för mig att hålla mig borta från det.

Träning:

Under en skolvecka så försöker jag träna 5-6 gånger i veckan, men det varierar såklart. När jag är i stan så går jag oftast till Friskis. Oftast så gymmar jag och då springer jag oftast 20 min först och sen så kör jag styrka. Ibland cyklar jag istället för att springa. Ibland gör jag både och, och ibland skippar jag styrka och kör bara cardio. Jag gör det jag känner för, men jag skippar aldrig cardion. Ibland går jag även på pass så som Spinning, Step, Box, Dans etc. Händer inte så jätteofta eftersom jag föredrar att träna själv.
Under helgerna (eller när jag är hemma här i Värmskog) springer jag ute eller så cyklar jag på en träningscykel som vi har, brukar köra runt 30 min. Promenader eller PW´s händer inte speciellt ofta, men det är bättre än ingenting så i nödfall så blir det det.

Det är väl i princip allt. Ingen magi eller hemligheter där. Det är faktiskt inte så svårt om jag ska vara ärlig. Det tar tid, det gör det. Men det är ju så himla värt det. Så himla kul att se och känna hur kroppen förändras, pretty damn cool.
Lycka till! Och om ni undrar något är det bara att kommentera eller skicka ett mejl! :)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv