söndag 9 december 2012

Varför jämför man sig med andra?

Detta är nog ett utav människans största problem. Vi alla gör ju det, även fast vi kanske inte tänker på det hela tiden. Jag är riktigt dålig på detta, jag gör det hela tiden verkligen. Det har blivit ännu värre nu när jag har börjat träna hela tiden och gå ner i vikt. Ni anar inte asså, blir trött på mig själv. Mina tankar är konstant "Wow jag önskar jag hade lika smala ben som hon har, jag hatar verkligen mina ben!", "Shit, kolla på hennes hår, mitt hår ser ju hemskt ut.", "Gud vad jag önskar att jag såg ut som henne, varför måste jag vara fast i den här kroppen?".

Det är hemskt. Jag erkänner det. Jag vet i alla fall om att det jag gör till mig själv inte är bra! Detta pågår alltså non-stop i mitt huvud. Men visst, jag är en väldigt självsäker människa. Står för mina åsikter, är social och har lätt att prata med folk och vara mig själv. Min personlighet är väldigt självsäker, om man nu kan säga så. Men jag är väldigt osäker när det kommer till mitt utseende om jag ska vara ärlig. Jag kan inte direkt säga att jag är stolt över någonting när det kommer till mitt utseende (sorgligt va?). Jag kan säga att jag är bra på mycket men jag kan inte säga att jag är nöjd med någonting som har med min kropp att göra.

Därför har jag nu bestämt mig för att sluta upp med allt detta. Jag ska sluta jämföra mig med andra. Punkt. Det bryter ner en själv, får en att må dåligt och ger en onödigt mycket stress. Det är patetiskt och dumt att ens tänka på tanken att jämföra sig med andra och jag skäms nästan när jag tänker på hur mina tankar kan vara ibland. Alla är ju så himla unika och speciella! Även jag som skriver detta och du som läser detta just nu.

Jag tror att tonårs tjejer är de som drabbas av sånna här tankar mest, men det är bara vad jag tror. Jag vill från och med nu, sluta klanka ner på mig själv. Sluta upp med att jämföra mig själv med andra vare sig det kommer till betyg i skolan eller hur snygga ben en annan människa har. Det är slöseri med tid och ork och jag  måste fokusera på att vara mer positiv och vara en förebild för alla andra därute som också kämpar med sånna här tankar. Läskigt många tjejer (och killar) har ätstörningar, gråter varje kväll över sina kroppar eller t.o.m skadar sig själv pga sånna här tankar. Det är inte okej och vi alla måste hjälpa varandra!

Jag, Emilia Ekström, ska från och med nu, sluta tänka negativa tankar om mig själv och ta hand om min kropp samt försöka hjälpa andra att göra samma sak. Ni är sååå vackra allihopa och även jag! Vi är värda att leva ett liv där vi älskar oss själva precis som vi är! Ta hand om er!<3

2 kommentarer:

  1. Bästa jag läst!! You go Emilia, good luck :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vad glad jag blir! :) Tack så mycket! :D

      Radera

Bloggarkiv