tisdag 12 februari 2013

1/3 för lite!!

Ni som följer mig på Instagram (emiliakristel) och är hyffsat uppdaterade vet väl redan vad detta inlägg kommer handla om. 

Innan jag drog och tränade, och när jag gav upp med att läsa om fysik jag inte fattade, så kollade jag på en video på Youtube. Hon som har lagt upp den är ganska känd på Tumblr inom viktnedgång osv för hon har gått ner typ över 50 kg genom att träna och äta rätt (hon är grrrymmm). Anyways så har hon en video om hur mycket kalorier man ska äta. Om ni vill fatta allt jag snackar om rekommenderar jag att se den snabbt:


Så då, när jag hade sett denna lilla video gick jag och kollade vad mitt BMR var. Hehe 1750 kalorier. Jag käkar asså drygt 1200 nu. På detta tränar jag 6 dagar i veckan, vet dock inte hur mycket jag bränner på gymmet men det är ju hyffsat mycket eftersom jag kör mycket cardio + styrka. Man ska ju även äta för det man tränar bort :) För att gå ner i vikt kan man ta bort 500 kalorier från det man ska äta (som hon säger i videon). Men ändå, säger vi att jag bränner 600 kalorier på gymmet så ska jag äta 1800. Jag äter alltså 600 kalorier för lite, VARJE DAG.

Att äta så funkar ju i början för det chockar ju kroppen. Men nu på senare tid har det varit jättedrygt för mig att gå ner i vikt (eller iaf inte så snabbt som jag vill att det ska gå). Nu vet jag ju varför i alla fall. Så från och med nu ska jag sluta tänka som jag gör ibland när det kommer till mat. Jag kommer fortfarande äta bara nyttigt men jag tänker inte vara så "rädd" för att äta mer. Min logik i köket är (som idag t.ex), "Äh, jag skippar bulgur, det är kolhydrater och jag vill verkligen gå ner i vikt den här veckan". Enough with that bullshit. 

Jag tänker ge detta hmm...typ 3,5 veckor. Jag ska äta mer, träna som vanligt och INTE väga mig varje vecka (kommer vara en stooor utmaning detta). Jag ska försöka lita på min egen kropp nu. Ska se om detta hjälper mig gå ner mer. Om inte får jag prova någon annan metod, men detta känns väldigt troligt med tanke på att jag veeet att jag äter för lite egentligen, speciellt eftersom jag tränar som jag gör. Visste bara inte att det var så illa...

Ett sak som hon har skrivit är att man inte ska lite på MyFitnessPal när det kommer till "kalorie-målen" man ska ha. Jag hade som sagt 1200 där (även fast jag inte använder det, utan bara kollade). 1200 är vad en sex-årig flicka har i BMR (dvs vad hon ska äta för att hennes kropp ska funka normalt, hjärtat, hjärnan, koncentrationen osv.). No wonder Emilia...no fucking wonder haha





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv