torsdag 13 september 2012

Hookers i skolan

Jag har länge velat skriva ett inlägg om detta. Om du är en person som lätt tar illa upp så slutar du endast läsa eller kommer bara ihåg att jag inte menar något illa!

Jag vill skriva lite om hur vissa tjejer klär sig i skolan. Som de flesta vet är min mamma lärare för mellan- och högstadiet, det var faktiskt en av hennes kommentarer som fick mig att reagera på detta när jag gick i nian. "It looks like the girls in school dress up to go out to the club or something!" sa min morsa en dag efter skolan. Jag kan inte annat än hålla med henne, vart jag än kollade efter den kommentaren såg jag tjejer i tights med världens tajta och korta kjol med någon push-up bh som tryckte upp brösten till hakan och någon tajt tröja/linne som spände sig över bröstet. Glömde nästan de 2 dm höga klackskorna, det stylade håret och översminkade ansiktet.
Har gått runt och tänkt på detta ett bra tag. Jobbar ni bättre matte om ni har på er något sånt? Är ni verkligen så osäkra att ni måste ha alla blickar i rummet från kåta tonårspojkar som stirrar på era bröst?

Nu kanske ni börjar bli lite sura. Tänker att "Ah men Emilia, bara för att inte duuu klär dig så, så behöver du inte döma alla andra!!". Tro mig, jag dömer er inte, jag tycker lite synd om er bara. För ni kan vara så säkra på att det är samhället som har fått er att klä er så, som har fått er att ständigt behöva ha attention på det sättet, även om ni kanske inte tror mig. Det är det som är det sjuka. Ska en tjej behöva klä sig som en hooker i skolan bara för att få attention och för att bil "populär"? Räcker det inte med att få bra betyg och vara glad? Vad är det för fel med att vara smart? Varför ska man gå till skolan och skolka, klä sig som förklarat innan, leka idiot och vara så respektlös mot läraren som möjligt?

Det är ganska pinsamt och jag skyller allt på hela min jävla generation, inklusive mig själv. Det är inte längre viktigt att ha A i matte bara man har haft sex med 5 killar. Det är inte längre viktigt att kunna alla länder i Europa bara man dricker sprit och spyr upp sina organ i sjuan. Är det inte lite sjukt att våran bild av "att vara populär" har blivit så himla korrupt och störd?

Hur jag tänker är något i följande stil: Klä dig bekvämt och vårdat, dra till skolan, plugga. Ha kul på helgerna, ta studenten, ta något år ledigt och gör vad du vill. Sen är det dags att ta dig själv i kragen, skaffa dig ett jobb eller plugga vidare. Du vill vara runt 17/18/19 när du tar studenten. Inte över 20 bara för att du tyckte det var viktigare att verka cool på högstadiet och skita i skolan.
Och snälla, sätt på er kläder och inte bara tygremsor.

2 kommentarer:

  1. Rebecca Alstermark13 september 2012 kl. 11:02

    Tja, emilia! Fett bra skrivet verkligen. Man fick sig en tanke ställare och det är ju faktiskt så som du beskriver det. Ehm, jag går ju på samma skola som dig och jag fattar verkligen hur du menar. Och jag stör mig på på såna tjejer som är så, för man skulle kunna säga att det är nästan 75% av flickorna i skolan som klär sig så och är så. Och inte nog med att folk inte kan gå runt och vara sig själv längre utan de måste också likna andra. Allt mode som är, med stickat över långklännigar och ablalblab. Alla ser lika ut och jag förstår inte varför man inte bara kan vara sig själv? Folk som går runt så som du beskriver, är det verkligen dom ? eller döljer de sin egna personlighet och sin egna stil bara för att "passa in" bland andra? Måste de bli accepterad av så kallade i såna fall, "deras vänner?" - allt är så fucked up! så det är inte sant. För det känns som ett jävla system, att man måste klä sig så och så, se ut si och så bara för att passa in här och där. Är det verkligen så folk vill leva? Skulle det inte bara vara bättre och komma ut vara sig själv, ha på sig de man vill och inte ha någon jävla press på sig? Vafan! Kom i trasiga gamla trasor, ha håret hur fan du vill, du behöver inte borsta det bara för att folk tycker att man borde det, varför ha smink på sig? varför försöka se ut som någon man inte är? så jävla patetiskt!
    Jag själv gör vafan jag vill och fan heller att jag tänker gå med i det jävla systemet som pågår och jag bryr mig inte ett jävla skit över vad folk tycker, jag tänker gå ut ur denna skolan, och veta att jag har haft den bästa 3 åren i mitt liv och jag kommer kunna gå med huvudet högt för att jag vet att jag har fått fina och bra betyg! SÅ. ah. *PUH*

    SvaraRadera
    Svar
    1. I know, hatar att det alltid finns vissa "dress codes" typ, tighta kläder, spets, stickade tröjor. Åååh, alla ser fucking likadana ut, tycker det är så synd på något sätt! Som du säger är det en del av deras personlighet som försvinner liksom när alla ändå ser likadana ut.
      Awesome att du gör exakt som du vill, det är så det ska vara och ingen ska behöva känna sig kränkt eller nedtryckt pga det. Tycker faktiskt att gymnasiet är way mer accepterande än det var (för mig iaf) på högstadiet. Ändå har jag alltid varit som jag är, klätt mig hur jag vill och alltid stått upp för det!
      You go girl! :D

      Radera

Bloggarkiv